Modrovous – naděje žen

  • Koupit vstupenky
  • Koupit vstupenky
  • Koupit vstupenky

  • autor: Dea Loher
    režie: J. Horák a M. Pěchouček
    scéna: J. Horák a M. Pěchouček
    kostýmy: Tereza Hrzánová
    hudba: Dominik Gajarský
    dramaturgie: J. Horák a M. Pěchouček
    překlad: Petr Štědroň
    asistentka režie: Anna Mášová
    fotografie: Martin Špelda

    hrají: Eva Hacurová, Agáta Kryštůfková, Sára Jan Märcová, Cyril Dobrý
    délka představení: 95 minut

    Text současné německé autorky Dey Loher nabízí tvůrčímu tandemu Horák-Pěchouček ideální možnost rozvíjet jejich volnou řadu inscenací, ve které se věnují především ženským hrdinkám. V této hře je sice ústřední postavou muž – sériový vrah žen – dominance této postavy je ale interpretačně záměrně relativizována. Modrovous je v tomto pojetí více ženskou fantazií a romantickou figurou bez příčiny. Uvěřitelnější a aktivnější úlohu zde představují všechny ženské postavy.

    Centrálním tématem dramatického díla Dey Loher je otázka viny, z minulosti přetrvávající dávná provinění, která se zrcadlí do současnosti. Jindřich Modrovous si opakovanými vraždami prohlubuje vzpomínky na své první nepravděpodobné, ale fatální zamilování. To skončilo sebevraždou dívky, co chtěla krásu jejich vztahu uchovat až do smrti. Modrovous je pak v průběhu jedné noci konfrontován s různými podobami lásky. Samotné akty svých vražd vnímá jako běžně vykonávané činy na pokraji dobročinnosti. Inscenátoři kladou důraz na snový rozměr tohoto zacykleného panoptika, ve kterém různé variace na ženství směřují ve jménu lásky k funerální katarzi.

     

    Poděkování: Markéta Vacovská, Edgar Schwarz, Sultán, David Vrbík, Jakub Žid

     

    výňatky z ohlasů:

    Abyste si Modrovouse Horáka a Pěchoučka opravdu užili, doporučuji na grimmovskou pohádku zapomenout. Připravte se spíše na skutečně vtipnou grotesku ze současného světa s dobrými hereckými výkony a opravdu silnou, katarzi přinášející závěrečnou písní o vraždě v podání Evy Hacurové. Modrovouse zabila dívka sama, nepotřebovala na to tři bratry jako v pohádce. A právě konečné „vítězství” slepé vypravěčky nad Modrovousem nabízí téma silné, emancipované, ženské hrdinky, jež představuje nejzásadnější rozchod textu Loher a jeho inscenace s grimmovskou adaptací původně lidového námětu.

    Veronika Drábková, i-Divadelní noviny, 5. prosince 2018

    premiéra: 26. 11. 2018
    foto